dia 13 - Reisverslag uit Malanje, Angola van Eva Oliehoek - WaarBenJij.nu dia 13 - Reisverslag uit Malanje, Angola van Eva Oliehoek - WaarBenJij.nu

dia 13

Blijf op de hoogte en volg Eva

25 Oktober 2015 | Angola, Malanje

Dia 13

9 u in de auto op weg naar de provincie Kwanza Norte. De oudste broer Manatony ging ook mee dus met z'n 3en en een baby lekker plakken achterin. De rit werd steeds groener en meer bergen. Veel soorten bomen met vruchten. Er staat vaak politie langs de weg die auto's random laten stoppen en vragen naar papieren en rijbewijs maar eigenlijk gewoon geld willen. Wij zijn nog nooit aangehouden door de brute bak waar we in rijden. Ze
Laten ons even langzaam rijden en kijken even maar laten ons altijd door rijden. Dat is omdat stel er zit een belangrijk persoon in de auto, hij je dan een slechte naam kan gaan geven bijv.
De rit duurde zo 2-3 uur bij elkaar. Maar met het mooie uitzicht goed te doen. Aangekomen in ndalatando. De stad waar wij verblijven en waar Cheriff vandaan komt en nu ook vaak bij familie verblijft. Bij een oom van Miguel (vroeger gezien als vader) daar eerst binnen gegaan. Veel neefjes en nichtje ontmoet. De oom kon vertellen van de tijd in de oorlog. Hij heeft Miguel en Elisa bij hun dorp gehaald en te voet hierheen gebracht. Elisa hierbij ook met een kindje achterop en spulletjes op haar hoofd. De tocht is met de auto 0,5-1 uur. Maar lopen moest door de struiken en groen door omdat er overal tanks etc stonden. Hij heeft de zorg voor hun genomen en uiteindelijk naar Luanda gebracht. Hij voelt zich dan ook meer vader dan de echte vader.
Hier rijst salade vlees en patatjes gegeten en daarna naar het hotel aan de overkant gegaan om te checken of deze goed was. De 'vader' wilde persee het hotel betalen voor ons en nodigde ons uit om in de avond uit eten te gaan. Nog een broer ontmoet van de moeders kant. Miguel sprak hem vaak over de telefoon maar nu eindelijk weer gezien ook.
Het hotel zag er gewoon netjes uit met her en der wat schade in de kamer maar verder prima met stromend water gewoon, airco en tv. (Dat water mistte ons eigen huis weer in de ochtend).
Hierna met de broer Kaizer richting zijn huis en van zijn zus. Een deel in de auto en met z'n vijven waaronder ik achterop brommers die je hier kan aanhouden als taxi. Lekke even uitwaaien en filmpjes gemaakt. Duurde nog geen min voor wij er waren. Hier wel weer meer ghetto wijk waar de blanken als middelpunt schijnen en aangekeken worden.
Er werd al gekookt voor onze komst maar we hadden nog het restaurant afspraak staan van de 'vader' die ook nog eens jarig is. Dus beetje lullig maar de afspraak naar de volgende dag doorgeschoven, wel een wijntje gedronken en op naar het restaurant.
Deze was naast ons hotel. Met z'n allen lekker gegeten en champagne besteld en gezongen in 2 talen voor de jarige.
Daarna weer terug naar hun huis (tegenover ons hotel) en daar beetje gezeten en gedronken. Voor t eerst uitgegaan, eerst even bij een straatfeest met keiharde boksen en vooral veel hangen, chillen en bier drinken. Soort pre party voor t echte uitgaan. Hierna naar de discotheek gegaan. Verschillende muziek als kizomba, afrohouse, hip hop en gewoon house.
Gezellige avond gehad en ernaar lekker naar bed!

• 25 Oktober 2015 - 10:33

Petra:

Leuke afwisselende dag, veel indrukken opgedaan van het dagelijkse leven. Het aanhouden van auto's, achterop de brommer, ontmoeting met vader-oom, live een bokswedstrijd, en geproefd van het uitgaansleven.