Dia 7 - Reisverslag uit Viana, Brazilië van Eva Oliehoek - WaarBenJij.nu Dia 7 - Reisverslag uit Viana, Brazilië van Eva Oliehoek - WaarBenJij.nu

Dia 7

Blijf op de hoogte en volg Eva

20 Oktober 2015 | Brazilië, Viana

Dag 7
Vanmorgen wat langer uitgeslapen na het natafelen van gister.
2 gasten bleven logeren op de bank en een matras in de woonkamer.
Miguel en Herman gingen boodschappen doen en ontbijt halen en ondertussen gingen Elisa en ik het huis zelf eens een beetje poetsen en doen. Gelijk een oma eitje gemaakt voor het ontbijt, wat inmiddels in onze tijd al een lunch zou zijn. Opeens stonden er weer andere werkers voor de deur en dit keer kwamen zij stangen brengen om gordijnen aan op te hangen. Nou laat het
Monteren maar zitten want we wilden het huis uit en dat kan niet als er werkers in huis moeten zijn.
Wij gingen op advies van de vriend van Miguel naar een meer toeristische plek richting het Zuiden.
Deze reed dan ook mee dus met zijn 5en plus baby op pad. Hoe verder je van de hoofdstad af gaat hoe meer de lucht blauwer wordt en hoe meer flora en fauna er in beeld kwam. Met de zee in de verte rechts naast ons reden wij een stuk door. Wij kwamen aan bij het museum van de slavernij. Dit gebouwtje stond op een heuvel en het was heerlijk om frisse zeewind te ruiken ipv verband plastic en vuilnis. Een korte rondleiding binnen gehad, het was niet super groot. Dit gebouwtje was tevens vroeger het verzamelpunt voor de slaven, hier werden zij nog gedoopt en erna een bootje op gezet en weggestuurd. Verschillende plaatjes en voorwerpen lieten de onmenselijke behandeling zien van deze tijd. Zwepen, geweren, soort plankjes waar mee geslagen werd, kettingen met gewichten van 43kg eraan zodat zij niet konden ontsnappen..
Elk dorp had een soort dorpsoudste en diegene die zich niet goed gedroeg werd met het hele gezin verkocht aan de slavendrijvers.
Vanaf deze heuvel hadden wij een mooi uitzicht op de zee en omgeving in de buurt.
Wij gingen weer verder rijden en kwamen in een heuvelachtig landschap met veel groen! Eindelijk zien hoeveel moois dit land eigenlijk wel niet heeft! Wij kwamen langs een hele palmbomen plantage met allemaal verschillende soorten bomen.
Uiteindelijk bij een soort tolpost betaald om vervolgens naar een grote brug te rijden die over de Kwanza rivier lag. Een hele brede rivier volgens mij de grootste ook want hij gaat door drie provincies heen. Vervolgens kwamen wij aan in een National Parc waar ook gelijk de eerste aapjes langs de kant werden gespot.
Helaas moesten wij hier niet zijn voor onze plek en waren wij alleen voor de brug hier even heen gereden. Het Parc komt wel op de to do list.
Stukje terug en gelijk weer tol betalen terwijl dat nog geen 5 min geleden was gedaan want de man herkende ons nog maar alsnog moest er weer betaald worden.
Links een zandweg ingeslagen met heeeel veel hobbels en gaten in de weg. Veel kindjes met bakken water op hun hoofd. En bij de kleine gemaakte huisjes zag ik allemaal biggetjes rond rennen en wat meer echte waakhonden ipv de uitgemergelde die ik in de stad had gezien. De mensen zagen er ook een stuk gezonder uit. Huisjes misschien klein maar met
Een top locatie tussen het groen.
Uiteindelijk aan het eind van deze lange weg kwamen wij uit op een doodlopend stuk en waar een vervallen en verlaten restaurant stond. Helaas... De vriend van Miguel kende het nog als een top plek op een top locatie. Super zonde!
Terug gegaan en de zon onderweg in de zee zien zakken.
Bij wat braadtentjes langs de weg vis en kip van de bbq gekocht. Onderweg in de auto al aan begonnen want we moesten nog een stuk en hadden alleen ontbijt en wat bananen op die wij ook onderweg hadden gekocht. En zoals altijd richting de hoofdstad.. File.
Wij konden gelukkig afslaan richting onze stad en waren vrij snel wel thuis.
Thuis nog wat drankjes gedaan en ik heb m'n boek die ik gister ben begonnen uitgelezen :D
Sinds gister ook aan de Norit tabletten want m'n buik kreeg een beetje kuren. Gaat nu stukken beter. Zo snurken en morgen proberen vroeg van huis weg te gaan want Miguel wilt naar een kapper en de anderen naar een markt. In de middag ws een bbq bij ons organiseren voor de familie en dan zal ik Helba ontmoeten die ook bij ons heeft gelogeerd eerder dit jaar.

Boa Noite! X

• 24 Oktober 2015 - 23:05

Laura:

Gelukkig ook wat mooie plekjes kunnen zien :)